Därför borde du som företagare investera i sökmotoroptimering

Inga kommentarer

Precis som all marknadsföring investerar man i sökmotoroptimering för att exponera sitt företag för potentiella kunder. Till skillnad mot traditionell marknadsföring som endast ger exponering så länge man betalar för annonsen kan sökmotoroptimering ge exponering under en mycket längre tid och på så sätt driva mer försäljning till ditt företag. Förutsatt att det görs på rätt sätt, gör man det på fel sätt kan man istället förlora hela sin exponering i sökresultatet.

Sökmotoroptimering kan låta som något avancerat som bara ett fåtal känner till hur man utför, men i grund och botten handlar det om att optimera sin hemsida för att Google ska lista hemsidan så högt upp som möjligt i sökresultaten som är relaterade till din verksamhet. Hur man gör detta tänkte jag inte gå in på nu och för dig som vill veta det finns en bra nybörjarguide här.

Om du som företagare har en hemsida som genererar försäljning är du förmodligen intresserad av att få fler besökare till sidan för att öka försäljningen. Traditionellt sett brukar man investera i tidningsannonser och tv-reklam för att exponera sitt företag för nya kunder. Dock har det under senare tid dykt upp ett flertal andra kanaler att driva trafik till sin hemsida och ett av det kraftfullaste är sökmotoroptimering.

Anledningen är att när en person googlar något relaterat till din verksamhet, vi kan ta fiskedrag som ett exempel, så letar personen efter en butik där han kan köpa fiskedraget. Om ditt företag dyker upp högt upp i Googles sökresultat på ordet ”fiskedrag” är chansen stor att personen i fråga klickar på just din länk och kommer in på din sida om fiskedrag. Erbjuder du sedan en bra upplevelse på din hemsida är chansen stor att personen även köper varan hos dig och du har fått en försäljning.

Jämför vi detta med en tidningsannons där man exponeras till betydligt fler fast under en kortare period, så hamnar man högre upp i köpprocessen. De flesta som ser annonsen är förmodligen inte ens intresserade av fiske och av dem som är det är det är det inte alla som är intresserade av att köpa ett fiskedrag just vid det tillfället du annonserar.

Fler och fler använder sig av Google innan ett köp för att hitta mer information om produkten, recensioner av andra som köpt produkten och populära butiker. Finns man inte med där tappar man en stor del av syftet med igenkänningsfaktorn man byggt upp via traditionell annonsering och risken är stor att man tappar försäljningen till konkurrenter som finns med i sökresultaten.

Gör man tvärtom att man fokuserar på sökmotoroptimering i första hand för att exponeras när personer söker efter produkter eller tjänster relaterat till ditt företag och använder traditionell annonsering för att öka igenkänningsfaktorn för ditt företag brukar man generellt sett få en bättre ROI (Return of Investment) än åt andra hållet.

Självklart varierar det från nisch till nisch men statistiken visar tydligt att e-handeln ökar år efter år och det kan vara förödande att inte synas på internet. Ju längre du väntar desto större uppförsbacke blir det när du väl ska komma igång eftersom dina konkurrenter redan har ett försprång, något som är en stor nackdel för just sökmotoroptimering som tar tid innan man får resultat