Så får du en framgångsrik företagssida på Facebook

Inga kommentarer

Jag ser att allt fler och fler företag på Facebook som har taktiken att skapa så kallade ”gilla dela-tävlingar” för att exponera sitt företag och få fler gilla-markeringar. Förutom att denna metod är olaglig i Sverige så bör man som företagare fråga sig vad man vinner på att skapa tävlingarna.

För om man tar ett steg tillbaka så inser man ganska snart att personerna som gillar och delar ditt företags tävling är väldigt sällan intresserade av er utan är bara intresserad av att få något gratis. Detta gör ju att även om du syns för stunden så kommer du bli bortglömd när nästa företag lottar ut något.

Jag räknade till sju olika gilla dela-tävlingar på en dag i mitt flöde och i och med att fler och fler företag vill synas på Facebook så kommer det krävas mer och mer för företagen för att sticka ut ur mängden.

Så hur gör man då för att skapa en framgångsrik företagssida på Facebook?

Svaret är långt ifrån självklart och det variera självklart från bransch till bransch men mitt bästa tips är att ta en ordentlig funderare kring varför dina fans ska följa just ditt företag på Facebook? Vad kan du och ditt företag erbjuda som gör att folk vill följa just er och inte era konkurrenter?

För att ta ett exempel, låt säga att du är en bilmekaniker och vill marknadsföra dig på Facebook. Ett bra sätt att göra detta på skulle kunna vara att lägga upp informationsvideos på hur man till exempel gör ett oljebyte eller byter vinterdäck. Något som kan verka självklart för någon kan vara till stor hjälp för någon annan. Genom att visa sin kompetens och samtidigt vara personlig ökar chanserna betydligt att nästa gång dina följare ska laga bilen så väljer dem dig eftersom de har en relation till dig sedan tidigare.

Jämför det med att slänga upp en tävling och kampanjer på aktuella erbjudanden. Då är chansen stor att de istället väljer den verkstaden som är billigast och har det bästa erbjudandet för tillfället och struntar helt i vem som ligger bakom företaget.

Självklart är det inte svart eller vitt utan marknadsföring är komplext och något som fungerar för ett företag behöver rimligtvis inte fungerar för ett annat. Men det viktigaste är att reflektera över vad ditt företag kan erbjuda dina följare för att ge ett värde att följa just ditt företag på Facebook.